Регуляторна політика

Загальні положення щодо державної регуляторної політики

Загальні положення

щодо державної регуляторної політики

(окремі терміни щодо державної регуляторної політики)

З 15 січня 2004 року набрав чинності Закон України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі - Закон), згідно з яким:

- державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності - це напрям державної політики, спрямований на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється у межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та Законами України;

- регуляторний акт - це: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання, прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом;

- регуляторний орган - Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Національний банк України, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, інший державний орган, центральний орган виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, а також посадова особа будь-якого із зазначених органів, якщо відповідно до законодавства ця особа має повноваження одноособово приймати регуляторні акти. До регуляторних органів також належать територіальні органи центральних органів виконавчої влади, державні спеціалізовані установи та організації, некомерційні самоврядні організації, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо ці органи, установи та організації відповідно до своїх повноважень приймають регуляторні акти;

- регуляторна діяльність - діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами, фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями, територіальними громадами в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, відстеження результативності регуляторного акта - заходи, спрямовані на оцінку стану впровадження регуляторного акта та досягнення цим актом цілей, задекларованих про його прийнятті;

- перегляд регуляторного акта - заходи, спрямовані на приведення регуляторним органом прийнятого ним регуляторного акта у відповідність з принципами державної регуляторної політики;

- показники результативності регуляторного акта - показники, на підставі яких при проведенні відстеження результативності регуляторного акта здійснюється оцінка стану впровадження цього регуляторного акта та досягнення ним цілей, задекларованих при його прийнятті;

- аналіз регуляторного впливу - документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проєкту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики;

- звіт про відстеження результативності регуляторного акта - документ, який містить дані про результати відстеження результативності регуляторного акта та про методи, за допомогою яких було здійснено таке відстеження, розробник проєкту регуляторного акта - регуляторний орган або інший орган, установа, організація, особа чи група осіб, що уповноважені розроблювати або організовувати, спрямовувати та координувати діяльність з розроблення проєкту регуляторного акта.

Здійснення державної регуляторної політики

органами місцевого самоврядування

Відповідно до статті 31 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) сільськими, селищними, міськими, районними у містах, районними та обласними радами (далі – Радами) з метою реалізації покладених на них цим Законом повноважень у здійсненні державної регуляторної політики має бути створено (у своєму складі) постійну комісію з питань реалізації державної регуляторної політики, або покладено ці повноваження на одну з існуючих постійних комісій відповідної Ради.

Просимо звернути особливу увагу на те, що ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Для організаційного забезпечення здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами Рад, ними створюються (у своєму складі) структурні підрозділи з питань реалізації державної регуляторної політики або реалізація цих повноважень покладається на один з існуючих структурних підрозділів чи окремих посадових осіб відповідного виконавчого органу Ради.

Регуляторні органи зобов’язані дотримуватись визначених цим Законом процедур підготовки, прийняття та відстеження результативності регуляторних актів. Така процедура передбачає:

1) розробку планів діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів;

2) підготовку проєкту регуляторного акта;

3) підготовку аналізу регуляторного впливу;

4) опублікування повідомлення про оприлюднення проєкту регуляторного акта;

5) безпосереднє оприлюднення проєкту разом з аналізом регуляторного впливу;

6) роботу із зацікавленими суб’єктами (отримання зауважень і пропозицій, проведення громадських слухань, круглих столів тощо);

7) прийняття регуляторного акта;

8) офіційне оприлюднення регуляторного акта;

9) проведення відстеження результативності (базового, повторного, періодичного) регуляторного акта;

10) підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності регуляторного акта.

Перед тим, як пройти всі ці етапи, необхідно визначити, чи є документ, запланований до розробки та прийняття, регуляторним актом, основними ознаками якого є: встановлення, зміна чи скасування норм права, обов’язків; неодноразове застосування; застосування до невизначеного кола осіб.

Розробка планів діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів (ст. 32 Закону):

Планування діяльності Рад з підготовки проєктів регуляторних актів здійснюється в рамках підготовки та затвердження планів роботи відповідних Рад у порядку, встановленому Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та регламентами відповідних Рад, з урахуванням вимог ч.3 та ч.4 ст. 7 Закону, а саме: затверджені плани діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на наступний календарний рік (які затверджуються не пізніше 15 грудня), а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений ст. 13 Закону, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження. 

Якщо регуляторний орган готує або розглядає проєкт регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проєкту або з дня внесення проєкту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проєкту.

Підготовка проєкту регуляторного акта разом із аналізом його регуляторного впливу (ст.ст. 33, 34 Закону):

У разі внесення на розгляд сесії Ради проєкту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу відповідальна постійна комісія приймає рішення про направлення проєкту регуляторного акта на доопрацювання органу чи особі, яка внесла цей проєкт.

За мотивованим поданням депутата ради, постійної комісії ради, голови відповідальна постійна комісія може прийняти рішення про забезпечення підготовки в порядку, встановленому ч.ч.2, 3 ст. 34 цього Закону, експертного висновку щодо регуляторного впливу проєкту регуляторного акта, внесеного цим депутатом ради, постійною комісією ради, головою міської ради. У цьому разі аналіз регуляторного впливу не готується, а експертний висновок щодо регуляторного впливу готується відповідно до вимог ст. 8 цього Закону.

У разі внесення на розгляд засідання виконавчого органу Ради чи внесення на затвердження сільським, селищним, міським головою проєкту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу цей проєкт повертається його розробникові на доопрацювання.

Важливим етапом здійснення регуляторної діяльності є погодження проєкту регуляторного акта зі спеціально уповноваженим органом з питань регуляторної політики – Державною регуляторною службою України (далі – Служба).

Погодженню зі Службою згідно зі ст. 21 Закону підлягають проєкти регуляторних актів усіх регуляторних органів – розробників у т.ч. і органи місцевого самоврядування (зміни до ст. 34 Закону від 05.06.2014 № 1319-VII). Строк погодження для органів виконавчої влади – 30 днів.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 № 634 «Про порядок підготовки пропозицій щодо удосконалення проєктів регуляторних актів, які розробляються органами місцевого самоврядування»:

- Служба готує пропозиції щодо удосконалення проєкту регуляторного акта, який розробляється Радами на підставі підготовлених відповідно до вимог, визначених Законом, експертного висновку відповідальної постійної комісії, щодо регуляторного впливу проєкту регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу (у разі його підготовки);

- у разі подання документів у неповному обсязі та/або їх оформлення з порушенням вимог, визначених Законом, Служба не пізніше наступного робочого дня з дня їх одержання повідомляє про відмову в підготовці пропозицій з обґрунтуванням причин такої відмови та посиланням на відповідні нормативно-правові акти;

- Служба проводить аналіз поданих документів на відповідність вимогам ст. 4 Закону та готує пропозиції з обґрунтованими зауваженнями та висновками (у разі їх наявності);

- строк підготовки пропозицій не може бути більш як 20 робочих днів з дня одержання відповідних документів.

Законом також визначено, що аналіз регуляторного впливу - це документ, який містить:

обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта;

аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави;

обґрунтування відповідності проєкту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики.

Одне з основних завдань підготовки аналізу регуляторного впливу – визначити ефект від впровадження різних варіантів розв’язання проблеми та вибрати з них найоптимальніший.

 За допомогою аналізу регуляторного впливу розробник:

- повинен довести відповідність форм та рівня державного регулювання потребі у розв’язанні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;

- оцінити чи можливо внаслідок дії регуляторного акта досягти максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб’єктів господарювання, громадян та держави (проводить розрахунок вигод/витрат для кожної групи);

- забезпечити у регуляторній діяльності баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави.

При підготовці аналізу регуляторного впливу необхідно керуватись Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта (далі – Методика), затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03. 2004 № 308 зі змінами (далі  Постанова).

Аналіз регуляторного впливу обов’язково повинен містити усі розділи, що передбачені зазначеною вище Методикою.

Звертаємо Вашу увагу на те, що при проведенні аналізу впливу регуляторного акту (п.10 Методики) прогнозні значення показників результативності регуляторного акта встановлюються протягом різних періодів після набрання чинності актом, та обов’язкові до заповнення.

Також, згідно зі змінами від 16.12.2015, внесеними до Постанови, при розробці регуляторних актів (які стосуються діяльності малих підприємств), в аналізі регуляторного впливу (відповідно додатку 4 Методики), обов’язково має бути включено Тест малого підприємництва (М-Тест).

З метою спрощення проведення процедури аналізу регуляторного впливу та М-Тесту, Державною регуляторною службою України запроваджено онлайн форми: https://tools.regulation.gov.ua/arv (аналіз регуляторного впливу); https://tools.regulation.gov.ua/m-test (М-Тест).

Підготовлений аналіз регуляторного впливу обов’язково підписується розробником проєкту регуляторного акта.

Особливості оприлюднення проєктів регуляторних актів:

Оприлюднення з метою одержання зауважень і пропозицій проєктів регуляторних актів, прийняття яких належить до компетенції виконавчих органів Рад, а також сільських, селищних та міських голів, проводиться до внесення цих проєктів на розгляд засідання відповідного виконавчого органу ради або до внесення їх на затвердження відповідному сільському, селищному, міському голові.

Кожен проєкт регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.

Про оприлюднення проєкту регуляторного акта, з метою одержання зауважень і пропозицій, розробник цього проєкту повідомляє у місцевих засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті.

Повідомлення про оприлюднення проєкту регуляторного акта повинно містити:

- стислий виклад змісту проєкту;

- поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проєкту та інших органів, до яких, відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції;

- інформацію про спосіб оприлюднення проєкту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проєкт регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п'ятою статті 13 Закону);

- інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань;

- інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями зауважень та пропозицій.

Проєкт регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проєкту регуляторного акта.

Просимо звернути особливу увагу на те, що згідно зі ст. 36 Закону,регуляторний актне може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин:

- відсутній аналіз регуляторного впливу;

- проєкт регуляторного акта не був оприлюднений.

У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.

Звіти про відстеження регуляторних актів:

Відповідно до статті 10 Закону відстеження результативності обов’язково проводиться щодо кожного регуляторного акту, та включає в себе заходи з базового, повторного та періодичного відстеження результативності.

Базовевідстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання чинності цим регуляторним актом або більшістю його положень. Проводити базове відстеження після набрання чинності регуляторним актом допускається тільки у разі, якщо для відстеження результативності використовуються виключно статистичні дані.

Якщо для проведення базового відстеження результативності, крім статистичних даних, використовується хоча б один соціологічний показник, то проводити базове відстеження необхідно до набрання чинності регуляторним актом.

Звертаємо увагу, що таким показником практично у кожному проєкті регуляторного акта є «рівень поінформованості зацікавлених осіб». Відповідно, базове відстеження необхідно здійснювати до набрання чинності регуляторного акта.

Повторневідстеження результативності регуляторного акта здійснюється через рік з дня набрання ним чинності або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше 2-х років з дня набрання чинності цим актом або більшістю його положень, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, не встановлено більш ранній строк. 

Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта, у тому числі і у разі, коли дію регуляторного акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено після закінчення цього визначеного строку.

Кожен з перелічених вище видів відстеження результативності регуляторного акта включає: 

- виконання заходів з відстеження результативності (при цьому необхідно визначити метод відстеження результативності);

- підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності, в якому аналізуються отримані значення показників результативності та стан впровадження регуляторного акта;

Під час проведення заходів з відстеження результативності регуляторних актів, слід керуватись ст. ст. 10 та 26 Закону, а також Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004  № 308 (зі змінами).

Звіт про відстеження регуляторного впливу обов’язково повинен містити усі розділи, що передбачені вищезазначеною Методикою.

Окрім того, при проведенні повторного чи періодичного відстеження застосовуються ті самі підходи до визначення складу цільової групи та вибіркової сукупності, що і для базового відстеження. Зокрема, частина цільової групи, яка відбирається для участі в опитуванні за допомогою спеціальних методів для достовірного відображення структури та основних характеристик цієї групи має бути ідентичною тій, що використовувалась для базового відстеження.

У разі, коли чисельність цільової групи не перевищує 150 осіб, опитуються усі респонденти цільової групи без визначення вибіркової сукупності (п.11 Методики відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 (зі змінами).

Підготовлений звіт про відстеження регуляторного впливу підписується розробником проєкту регуляторного акта.

Також, звертаємо увагу на те, що відповідно до ст. 12 Закону, регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності регламентується статтею 14 Закону:

Регуляторні органи публікують у друкованих засобах масової інформації та/або розміщують на своїх офіційних сторінках у мережі Інтернет або оприлюднюють в інший спосіб, у тому числі через телебачення і радіо, інформацію про здійснення ними регуляторної діяльності.

Обов’язки щодо організаційного забезпечення реалізації державної регуляторної політики покладено на відділ регуляторної політики та закупівель Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам’янець-Подільської міської ради;

Контакти: 32300, Україна, Хмельницька область, м. Кам’янець-Подільський, майдан Відродження, буд. 1, каб. 305, тел.: +380 (3849) 50817, е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її./.

Веб-сторінка Державної регуляторної служби України: www.drs.gov.ua.

Прочитано 9205 разів
zapitannia do vladi small

Анонси

Для підтримки і безпеки кам'янчан у надзвичайній ситуації створено ПУНКТИ НЕЗЛАМНОСТІ
Тут можна безкоштовно відпочити, зігрітися чи підзарядити гаджет навіть в умовах тривалої відсутності світла:
Ліцей №3 (вул. Панівецька, 11) - тел. 067 89 61 157, 097 960 60 54, 097 437 72 89
Ліцей №12 (Будівельників, 19) - 097 69 81 569, 067 594 84 05, 067 741 40 68
Ліцей №9 (Драгоманова, 12) - 067 38 43 927, 067 275 01 40, 097 414 59 36
ДНЗ №17 «Світлячок» (Довга, 3) - 097 57 96 110, 097 761 76 23, 096 646 94 97, 097 021 81 45
Ліцей №17 (Розвадовського, 8) - 097 71 82 919, 098 763 51 78, 097 430 47 97
Ліцей №6 (Молодіжна, 7) - 068 044 98 25, 096 574 61 28, 097 660 67 33
Ліцей №7 (Миколи Гордійчука, 27) - 067 38 42 936, 097 805 28 31, 097 430 47 65
Ліцей №14 (Героїв Небесної Сотні, 17) - 097 610 48 58, 097 900 27 60, 098 907 72 60

Прийом громадян

priyom gromadyan small

administr poslugi small

Електронна черга в ДНЗ

elcherga dnz small