Регламент міської ради

ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення 2 (позачергової) сесії міської ради
11.12.2020 № 10/2

РЕГЛАМЕНТ
КАМ’ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
 VIII СКЛИКАННЯ

РОЗДІЛ І
Загальні положення
1.1. Порядок діяльності Кам'янець-Подільської міської ради, її органів та посадових осіб визначається Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 року № 280-97/ВР зі змінами та доповненнями, Законом України "Про статус депутатів місцевих рад” від 11.07.2002 року № 93-IV зі змінами та доповненнями, іншими законодавчими актами, цим Регламентом та Статутом територіальної громади міста Кам’янця-Подільського.
1.2. Регламент Кам'янець-Подільської міської ради визначає порядок скликання і проведення сесій, формування постійних комісій міської ради та інших органів ради,  процедуру ухвалення радою відповідних рішень, порядок здійснення контрольних функцій, а також функції органів міської ради та її посадових осіб, які випливають з їх повноважень.
1.3. Робота та діловодство Кам'янець-Подільської міської ради ведуться виключно українською мовою.
1.4. Засідання міської ради, постійних та інших комісій ради є відкритими і гласними крім випадків, передбачених законодавством та цим Регламентом.
1.5. Гласність роботи міської ради забезпечується шляхом оприлюднення її рішень на офіційному сайті міської ради. Засобам масової інформації у встановленому чинним законодавством і даним Регламентом порядку створюються необхідні умови для висвітлення ними роботи сесій, засідань депутатських комісій, а також інших органів і посадових осіб міської ради.
Гласність засідань міської ради також забезпечується шляхом трансляції в мережі інтернет та збереження відеоархіву на веб-ресурсах міської ради або сервісі YouTube відповідно до «Положення про он-лайн трансляцію засідань сесій Кам’янець-Подільської міської ради.
1.6. Представники телебачення, радіо і преси повинні бути акредитовані міською радою на певний термін або на весь період скликання міської ради. Відмова в акредитації повинна бути вмотивованою. Для акредитації представник ЗМІ подає до відділу інформаційного забезпечення та зв’язків із засобами масової інформації копію службового посвідчення та копію документа про реєстрацію засобу масової інформації. Відділ інформаційного забезпечення та зв’язків із засобами масової інформації готує та виносить на розгляд сесії міської ради відповідний проєкт рішення про акредитацію. Відділ з обслуговування міської ради надає акредитованим представникам засобів масової інформації матеріали, які розповсюджуються серед депутатів.
1.7. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
1.8. Сесія міської ради розпочинає та завершує свою роботу виконанням Державного Гімну України.
1.9. Сесії міської ради є відкритими і проводяться гласно, крім випадків, передбачених законодавством. На засіданнях сесії міської ради можуть бути присутніми громадяни України, мешканці територіальної громади, голови обласних, міських осередків політичних партій, депутати рад вищих рівнів, помічники-консультанти депутатів міської ради та рад вищих рівнів, старости, керівники громадських організацій, установ і організацій тощо.
При порушенні норм поведінки присутніми на засіданні, сесія може прийняти рішення про позбавлення їх права участі в роботі сесії.
1.10. На весь період повноважень міської ради VІIІ скликання за кожним депутатом закріплюється місце в залі засідань.
Схема розподілу місць в залі засідань затверджується рішенням сесії на основі пропозицій депутатів міської ради.

РОЗДІЛ ІІ
Сесія міської ради
2.1.1. Перша сесія новообраної міської ради скликається територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного міського голови, відповідно до статті 42 Закону, головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний міський голова.
2.1.2. Міський голова, повноваження якого визнані на першій сесії новообраної міської ради, вносить пропозицію про створення робочих груп з числа депутатів, які розробляють і готують для розгляду на другій сесії міської ради питання про:
а) затвердження Регламенту Кам’янець-Подільської міської ради;
б) обрання постійних комісій міської ради з визначенням їх кількісного та персонального складу, а також про затвердження Положення про постійні комісії міської ради.
2.1.3. Міський голова вносить пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради не пізніш як на другій сесії міської ради. Рішення ради з обрання секретаря міської ради приймається таємним голосуванням. У разі якщо рада не підтримала, запропоновану міським головою, кандидатуру на посаду секретаря міської ради, така пропозиція може вноситися на розгляд ради не менше як половиною депутатів від загального складу ради.
Міський голова вносить на розгляд сесії пропозиції щодо кандидатур на посади заступників міського голови, керуючого справами виконавчого комітету, старост, персонального складу виконавчого комітету міської ради, голів і членів постійних комісій ради. Рішення сесії з наведених питань приймається відкритим голосуванням. Кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження міською радою попередньо розглядаються на засіданнях постійних комісій міської ради. При потребі дані кандидатури розглядаються також на засіданнях депутатських фракцій та груп.
2.1.4. Робота першої сесії новообраної ради визначається Регламентом Кам’янець-Подільської міської ради попереднього скликання.
2.1.5. Відділ з обслуговування міської ради не пізніш як за 5 днів до початку першої сесії зобов’язаний забезпечити всіх новообраних депутатів необхідними законодавчими актами та документами.
2.2. Чергові сесії
2.2.1. Сесії міської ради скликаються міським головою.
У виключних випадках, передбачених ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сесія міської ради скликається секретарем міської ради, а також за пропозицією не менше як однієї третини депутатів від загального складу ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Проведення сесій ради планується.
Сесія може складатися з декількох пленарних засідань. Рішення про перенесення пленарного засідання на іншу дату приймається головуючим на засіданні міської ради.
У невідкладних випадках можуть скликатись позачергові сесії.  На розгляд позачергових сесій можуть вноситися лише питання, які вимагають невідкладного вирішення.
2.2.2. Чергова сесія розпочинає свою роботу, як правило, о 10.00 годині і триває до фактичного завершення розгляду всіх питань порядку денного, але не пізніше ніж до 17.00 з перервою через кожні дві години роботи на 30 хвилин. Обідня перерва: з 14.00 до 15.00.
2.2.3. Сесія міської ради може бути продовжена головуючим понад визначений у п. 2.2.2 час не більш як на 15 хвилин. Інші одноразові зміни часу роботи сесії можуть відбуватись, якщо за це проголосувала більшість депутатів від загальної кількості присутніх на сесії.
2.2.4. Рішення про скликання сесії міської ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках (при скликанні позачергових сесій) – не пізніш як за день до сесії із зазначенням дати, часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд сесії міської ради.
Інформація про скликання сесії оприлюднюється на офіційному сайті міської ради, а також може додатково повідомлятися через відповідні засоби масової інформації.
2.2.5. Проєкти рішень та інші необхідні документи депутати отримують не пізніше ніж за 5 днів до початку чергової сесії (крім першої та другої сесій), а у разі позачергових пленарних засідань - безпосередньо перед пленарним засіданням міської ради.
2.2.6. Проєкт рішення сесії розробляється відповідним суб’єктом подання (міським головою, депутатами міської ради, постійними комісіями міської ради, депутатськими фракціями та групами, структурними підрозділами міської ради, старостами), погоджується відповідним заступником міського голови, до компетенції якого відноситься це питання, юридичним управлінням міської ради, а також особами, на яких безпосередньо покладається контроль за виконанням відповідного рішення (заступники міського голови, старости, керівники відповідних структурних підрозділів міської ради тощо) та подається до відділу з обслуговування міської ради не пізніше ніж за 10 робочих днів до проведення сесії. Проєкти рішень міської ради реєструються у відділі з обслуговування міської ради із зазначенням дати подання проєкту.
Проєкт рішення, що не пройшов вищезазначену процедуру погодження, не може бути розглянутий на сесії.
2.2.7. Проєкти рішень, які містять орфографічні, стилістичні, граматичні помилки повертаються відділом з обслуговування міської ради виконавцю для виправлення недоліків та приведення їх у відповідність до правил діловодства та ДСТУ 4163-2003.
2.2.8. Копії документів, що долучаються до проєктів рішень міської ради, повинні бути завірені належним чином. В разі прийняття рішення в інтересах юридичної особи, копії поданих документів можуть бути завірені нотаріусом або підписом посадової особи установи, підприємства чи організації яка на це уповноважена та печаткою (при її наявності). В разі прийняття рішення в інтересах фізичної особи, копії поданих документів завіряються нотаріусом або підписом посадової особи установи, підприємства чи організації яка на це уповноважена, яка видала документ та печаткою при її наявності, або фізичною особою заявником за умови одночасного пред’явлення нею оригіналів документів.
2.2.9. Відповідальність за підготовку проєкту рішення несе керівник виконавчого органу міської ради, на якого відповідно до резолюції міського голови, покладено організацію підготовки проєкту рішення.
2.2.10. Проєкти рішень міської ради оприлюднюються відповідними структурними підрозділами Кам’янець-Подільської міської ради, які їх готують для розгляду на сесії міської ради, не пізніше ніж за 10 робочих днів до дати їх розгляду, з метою прийняття. На візованому проєкті рішення зазначається дата та місце його опублікування (оприлюднення).
2.2.11. Розпорядникам інформації при підготовці проєктів рішень та їх оприлюдненні необхідно керуватись Законом України «Про захист персональних даних» та іншими законодавчими актами України.

РОЗДІЛ ІІІ
Процедура пленарних засідань
3.1.1. Формування порядку денного сесії міської ради здійснюється міським головою на основі пропозицій постійних комісій міської ради, депутатських фракцій та груп, депутатів міської ради, структурних підрозділів міської ради, старост шляхом включення відповідних питань порядку денного сесії до розпорядження міського голови про скликання сесії міської ради.
3.1.2. Порядок денний сесії обговорюється і затверджується в цілому міською радою більшістю голосів депутатів від загального складу ради. Після обговорення та прийняття рішень з питань затвердженого порядку денного в різному можуть розглядатися лише питання інформаційного характеру, які носять форму повідомлення і за якими не приймаються рішення сесії.
3.1.3. До порядку денного сесії включаються питання, попередньо обговорені в постійних комісіях міської ради і з яких підготовлені відповідні проєкти рішень.
Включення невідкладного питання до порядку денного сесії проводиться за погодженням з постійною комісією міської ради, до компетенції якої відноситься це питання.
3.1.4. Проєкт рішення міської ради може бути включений до порядку денного пленарного засідання без процедури оприлюднення лише у виняткових випадках, передбачених законодавством та з невідкладних питань, що стосуються забезпечення життєдіяльності міста.
3.2. Ведення пленарних засідань
3.2.1. Сесію міської ради відкриває, веде і закриває міський голова, а у випадках, передбачених ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», секретар міської ради або депутат міської ради, який обраний головуючим на засіданні.
3.2.2. На час доповіді, співдоповіді або виступу у дебатах головуючого на сесії, а також під час розгляду питання персонально щодо головуючого, ведення сесії доручається секретареві міської ради або депутатові, що є головуючим на засіданні.
3.2.3. Головуючий на сесії міської ради:
- відкриває, закриває та неупереджено веде сесію, оголошує перерви;
- вносить пропозиції щодо обрання лічильної комісії;
- вносить на обговорення проєкти рішень. Оголошує, при необхідності, їх повну назву, редакцію та ініціаторів внесення, інформує про матеріали, що надійшли на адресу міської ради;
- організовує розгляд питань;
- повідомляє списки осіб, які записалися на виступи;
- надає слово для доповіді, виступу, оголошує наступного промовця;
- створює рівні можливості депутатам для участі в обговоренні питань;
- ставить питання на голосування, оголошує його результати;
- забезпечує дотримання Регламенту всіма присутніми на засіданні;
- робить офіційні повідомлення, а також ті, які вважає за необхідне оголосити.
3.2.4. Під час сесії головуючий не коментує і не дає оцінок щодо промовців та їх виступів, за винятком порушення ними Регламенту.
3.2.5. Для організації роботи сесії головуючий має право:
- в першочерговому порядку вносити пропозиції з процедурних питань, а якщо з цих питань висуваються альтернативні пропозиції, його пропозиції ставляться на голосування першими;
- ставити запитання до присутніх на сесії;
- скликати Погоджувальну раду, до складу якої входять: секретар міської ради, всі голови (або заступники) депутатських фракцій та груп.
3.3. Організація розгляду питань
3.3.1. Обговорення питання порядку денного сесії включає:
- доповідь, запитання доповідачу і відповіді на них;
- співдоповідь (у разі необхідності), запитання співдоповідачам і відповіді на них;
- виступи депутатів;
- заключне слово доповідача.
3.3.2. Перед початком розгляду питання сесія встановлює час для його обговорення:
- для виступів від постійних комісій міської ради, депутатських фракцій, груп до 10 хв.,
- для відповіді на питання до доповідача до 15хв.,
- для інших виступів до 5хв.
У разі відсутності зауважень та пропозицій до проєкту рішення при його розгляді постійними комісіями, головуючий пропонує голосувати за такий проєкт рішення як за рішення ради в цілому.
3.3.3. Час для доповіді надається до 30 хвилин (з можливістю, за необхідності, продовження часу доповіді за пропозицією міського голови), співдоповіді до 10 хвилин і заключного слова до 10 хвилин.
Виступаючим у обговоренні для виступів з процедурних питань, заяв, внесення запитів, резолюцій надається час тривалістю до 5 хвилин.
Для виступів у різному – до 3 хвилин.
Дозвіл на збільшення тривалості виступу надається головуючим.
3.3.4. Заява про надання слова на сесії з будь-якого питання порядку денного подається шляхом підняття руки депутатом або через електронну систему для голосування «Віче».
Головуючий надає слово для виступу депутатові та особам з правом дорадчого голосу, а іншим– за згодою ради.
Депутат у будь-який момент може відмовитись від свого виступу або передати право виступу іншому депутатові.
Депутат може виступати з одного і того ж питання не більше двох разів.
3.3.5. Після обговорення питання порядку денного до початку голосування головуючий, голова постійної комісії чи керівник фракції може внести мотивовану пропозицію про перерву у засіданні для узгодження позицій тривалістю не більше 15 хвилин.
Перерва та її тривалість оголошується головуючим на пленарному засіданні.
Перерва для узгодження позицій фракцій та депутатських груп протягом одного пленарного засідання сесії може оголошуватись за заявою однієї депутатської фракції або групи лише один раз з одного питання порядку денного.
3.4. Порядок голосування пропозицій
3.4.1. Обговорення і проведення голосування проводиться таким чином, щоб з’ясувати результат та дійсне волевиявлення кожного депутата. На вимогу депутата на моніторі має бути невідкладно показано результат відповідного голосування з відображенням волевиявлення кожного депутата по даному проєкту рішення.
3.4.2. Після завершення обговорення питання головуючий на засіданні оголошує про перехід до голосування.
3.4.3. На голосування ставляться всі пропозиції та правки, що надійшли стосовно відповідного питання і не були відкликані та не суперечать цьому Регламенту.
3.4.4. Головуючий на засіданні може відмовити поставити на голосування пропозиції чи правки депутатів, якщо запропонований текст не стосується обговорюваного питання.
3.4.5. У разі внесення декількох правок та пропозицій з одного і того ж питання, голосування проводиться в порядку черговості їх внесення.
3.4.6. Пропозиції та правки, що будуть ставитися на голосування, повинні подаватись в письмовій або усній формі, оголошуватися, при цьому називається ініціатор внесення тексту.
Доповідач проєкту рішення узагальнює подані пропозиції та правки і формує остаточну редакцію проєкту рішення міської ради (окремого пункту). При цьому доповідач оголошує власну думку стосовно запропонованих змін та доповнень до проєкту рішення.
3.4.7. Після оголошення головуючим на засіданні початку голосування ніхто не може його переривати. З початку голосування і до оголошення його результатів слово нікому не надається.
3.4.8. У разі порушення процедури голосування або виникнення перешкод під час його проведення негайно проводиться повторне голосування без обговорення.
3.4.9. Після завершення голосування головуючий на засіданні оголошує його результати і прийняте рішення.
3.4.10. В режимі відкритого або поіменного голосування підрахунок голосів відбувається через електронну систему для голосування «Віче», відображається на моніторах та фіксується в протоколах засідання сесії.
Депутат має право голосувати виключно своєю карткою.
Таємне голосування відбувається за процедурою, відповідно до розділу 3.5.
3.4.11. У разі відмови електронної системи для голосування «Віче», підрахунок голосів організовує і здійснює лічильна комісія, яка обирається на період проведення сесії.

3.5 Таємне голосування
3.5.1. Таємне голосування проводиться міською радою у випадках, передбачених законом.
3.5.2. Бюлетені для таємного голосування виготовляються відділом з обслуговування міської ради у кількості 39 бюлетенів (загальний склад ради + міський голова). Бюлетені для таємного голосування повинні бути підписані всіма членами лічильної комісії, бути однаковими за матеріалом, кольором, розміром, змістом і не повинні мати будь-яких позначок. Форма бюлетеня за пропозицією лічильної комісії затверджується сесією міської ради.
3.5.3. Час, місце і порядок проведення голосування визначаються лічильною комісією, про що вона повідомляє депутатів. Лічильна комісія перед початком голосування перевіряє наявність кабін (приміщень) для таємного голосування, пломбує скриньки для таємного голосування (шляхом наклеювання паперової стрічки із зазначенням дати та підписів голови і членів лічильної комісії) та забезпечує всі необхідні умови для додержання таємниці голосування.
3.5.4. Кожному депутатові лічильною комісією видається один бюлетень для таємного голосування. Депутат, який бере участь у голосуванні, ставить свій особистий підпис у реєстрі про одержання бюлетеня. Бюлетені видаються безпосередньо біля кабін (приміщень) для таємного голосування.
3.5.5. Голосування проводиться у кабіні (приміщенні) для таємного голосування. Заповнений бюлетень опускається особисто депутатом, який проголосував, в скриньку, яка повинна знаходитися безпосередньо біля кабіни (приміщення) для таємного голосування. Фотографування, а також демонстрація депутатом, який проголосував, заповненого бюлетеня будь-яким третім особам не допускається. Будь-які інші порушення таємниці голосування не допускаються.
3.5.6. Недійсними вважаються бюлетені невстановленого зразка, ті, в яких підтримано дві і більше кандидатур на одну посаду, а також ті, в яких неможливо з'ясувати волевиявлення депутата. Якщо в скриньках для таємного голосування виявиться більше бюлетенів, - всі бюлетені для таємного голосування вважаються недійсними і проводиться повторне голосування.
3.5.7. Рішення вважається прийнятим, якщо в результаті таємного голосування за нього отримано більше половини голосів депутатів від загального складу ради, якщо інше не передбачене Законом та Регламентом.
3.5.8. Якщо необхідно обрати, призначити чи затвердити лише одну особу і жоден кандидат не одержав при першому голосуванні необхідної кількості голосів, проводиться повторне голосування щодо двох кандидатур, які одержали найбільшу кількість голосів при першому голосуванні.
3.5.9. Кандидатури вносяться до бюлетенів в алфавітному порядку.
3.5.10. Голосування і підрахунок голосів здійснюються щодо кожної кандидатури окремо. Обраними, призначеними чи затвердженими при голосуванні вважаються кандидати, які набрали більше половини голосів депутатів від загального складу ради.
3.5.11. Результати таємного голосування лічильна комісія заносить до протоколу, який підписують всі присутні її члени. У разі незгоди будь-кого з членів лічильної комісії з протоколом, він у письмовій формі викладає свою окрему думку, яка додається до протоколу і оголошується на пленарному засіданні сесії.
3.5.12. Про результати таємного голосування голова лічильної комісії доповідає на пленарному засіданні сесії.
3.5.13. У разі виявлення лічильною комісією порушення порядку голосування, лічильна комісія доповідає про це на сесії ради, яка приймає з даного питання відповідне рішення щодо можливого розслідування факту порушення і наслідків проведеного голосування.
3.5.14. Якщо в процесі голосування було порушено порядок визначення результатів голосування, то за процедурним рішенням сесії проводиться повторне голосування новими бюлетенями.
3.5.15. За результатами таємного голосування рішення з відповідного питання вважається прийнятим лише після затвердження відповідних протоколів лічильної комісії  сесією міської ради.
3.6. Прийняття рішень
3.6.1. Рішення сесії приймається після обговорення питання порядку денного більшістю голосів від загального складу ради. Прийняття рішення відбувається шляхом відкритого поіменного голосування, крім перебачених законодавством випадків, коли рішення приймаються шляхом таємного голосування. Результати відкритого поіменного голосування оприлюднюються на офіційному сайті міської ради у день голосування та є невід’ємною частиною протоколу сесії міської ради.
3.6.2. Проєкт рішення, який не отримав необхідної кількості голосів, вважається відхиленим та повертається виконавцю. Інформація про відхилення проєкту рішення заноситься до протоколу сесії. Виконавець проєкту рішення зобов’язаний повідомити про таке відхилення заявника.
3.6.3. Рішення з процедурних питань приймаються більшістю голосів депутатів від загального складу ради.
3.6.4. Процедурними вважаються питання, що стосуються визначення способу розгляду питань на засіданні міської ради. Процедурні питання не потребують їх попереднього розгляду в комісіях. З процедурних питань головуючий надає слово позачергово.
3.6.5. У разі відмови з будь-яких технічних причин електронної системи для голосування «Віче», процедура поіменного голосування проводиться за списками присутніх на сесії міської ради депутатів шляхом підняття кожним депутатом вгору картки для голосування та озвученням свого волевиявлення. Підрахунок голосів здійснює обрана лічильна комісія, яка  фіксує результати поіменного голосування.
3.6.6. Рішення сесії з будь-якого питання приймається після його обговорення. Рішення сесії може прийматися без обговорення на пленарному засіданні, якщо жоден із депутатів не заперечує на пленарному засіданні проти цього. Сесія також може відкласти розгляд проєкту рішення на наступну сесію з метою додаткового вивчення або необхідного доопрацювання відповідного проєкту рішення. Виконавець проєкту рішення зобов’язаний письмово повідомити про це заявника.
3.6.7. Контроль за виконанням рішень може бути покладено на міського голову, секретаря міської ради, заступників міського голови, старост, керуючого справами виконавчого комітету міської ради та на постійні комісії міської ради.
3.7. Протокол сесії міської ради
3.7.1. Сесія протоколюється. Ведення протоколу здійснює відділ з обслуговування міської ради. Протокол підписує головуючий на засіданні.
3.7.2. У протоколі зазначаються:
- дата;
- час і місце проведення засідання;
- кількість депутатів, присутніх на засіданні;
- питання порядку денного, внесені на розгляд;
- назви і редакції проєктів рішень, поширених серед депутатів для цього засідання;
- прізвища головуючих на засіданні і виступаючих;
- всі винесені на голосування питання і пропозиції;
- результати голосування;
- прийняті рішення.
3.7.3. Робота на сесії записується на електронних носіях.
3.7.4. Записи роботи сесії зберігаються протягом всього скликання.
3.7.5. За вимогою депутата йому надається відповідний витяг з протоколу сесії або окремих рішень сесії та надається можливість прослуховування, копіювання запису роботи сесії. Для ознайомлення з текстами виступів у стенограмах чи протоколах пленарних засідань ради депутат звертається з усною або письмовою заявою на ім’я секретаря міської ради. Тексти виступів, витяг з протоколу сесії або окремих рішень сесії, можливість прослуховування, копіювання запису роботи сесії надаються депутату для ознайомлення впродовж трьох днів з дня подання депутатом відповідної заяви.
3.8. Дисципліна та етика пленарних засідань
3.8.1. Депутат міської ради зобов'язаний бути присутнім на пленарних засіданнях ради, засіданнях постійної комісії та інших органів ради, до складу яких він входить. У разі неможливості бути присутнім на засіданні, депутат міської ради повідомляє про це особу, яка очолює відповідний орган.
Пропуск депутатом міської ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин рішень і доручень ради та її органів є підставою для відкликання депутата у встановленому законодавством порядку.
3.8.2. На засіданні сесії промовець не повинен вживати образливі висловлювання та ненормативну лексику, закликати до незаконних і насильницьких дій.
3.8.3. Якщо головуючий на засіданні звертається до промовця, який порушив Регламент або етику пленарних засідань, останній повинен негайно зупинити свій виступ, в іншому разі головуючий має право позбавити його слова.
3.8.4. Якщо промовець виступає без дозволу головуючого на засіданні, мікрофон може бути відключено без попередження.
3.8.5. Якщо промовець перевищує час, відведений для виступу; висловлюється не з обговорюваного питання, головуючий на засіданні позбавляє його слова.
3.8.6. Під час засідання сесій або постійних комісій міської ради депутати або особи, присутні на пленарному засіданні, не повинні заважати промовцям і слухачам діями, які перешкоджають веденню сесій або засідань постійних комісій міської ради, викладенню чи сприйманню виступу (вигуками, оплесками, вставанням, розмовами по мобільних телефонах тощо).
3.8.7. Головуючий на засіданні продовжує час для виступу промовця на термін, на який його виступ перервано.
3.8.8. Якщо депутат або присутня, на пленарних засіданнях міської ради та постійних комісій, особа своєю поведінкою заважає проведенню засідання головуючий на засіданні попереджає персонально і закликає до порядку. Після повторного попередження протягом дня головуючий на засіданні, за згодою більшості депутатів присутніх на засіданні, може запропонувати порушнику дисципліни залишити зал до кінця засідання. Якщо депутат або присутня особа відмовляється залишити зал, головуючий на засіданні припиняє засідання до виконання порушником дисципліни його вимоги. У таких випадках, за більшістю голосів від кількості присутніх в залі депутатів, сесія або постійна комісія міської ради може прийняти рішення про позбавлення депутата або присутньої особи права брати участь у засіданні сесії або постійної комісії до завершення дня. Це рішення передається на розгляд постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, прав людини та законності і доводиться до відома виборців через засоби масової інформації.
3.8.9. У разі грубого порушення дисципліни або перешкод у проведенні засідання головуючий на засіданні може оголосити перерву або закрити засідання.

РОЗДІЛ ІV
Органи міської ради
4.1. Постійні комісії міської ради
4.1.1. Повноваження постійних комісій міської ради, порядок їх утворення, діяльність визначається вимогами Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні”, цим Регламентом та Положенням про постійні комісії міської ради.
4.1.2. Постійні комісії обираються радою з числа депутатів на строк її повноважень у складі голови і членів комісії на другій сесії ради та формуються у міжсесійний період (до другої сесії) у порядку:
1) робоча група, створена на першій сесії ради, готує пропозиції щодо кількості комісій, їх функціональної спрямованості та назв, чисельного та персонального складу. Члени робочої групи від представлених політичних сил подають до робочої групи попередньо узгоджені пропозиції по персональному складу постійних комісій. Голова робочої групи передає напрацьовані пропозиції міському голові;
2) міський голова виносить на розгляд Погоджувальної ради пропозиції робочої групи та проводить обговорення кандидатур на посади голів постійних комісій;
3) міський голова виносить на розгляд сесії міської ради проєкти рішень щодо утворення постійних комісій міської ради, їх чисельного та кількісного складу, обрання голів постійних комісій та затвердження Положення про постійні комісії.
4.1.3. Обрання постійних комісій міської ради визначається наступним порядком, за яким рада приймає рішення:
а) про кількість, назви постійних комісій ради відповідно до функціональної спрямованості та їх чисельний склад;
б) про обрання голів постійних комісій міської ради за поданням міського голови;
в) про персональний склад постійних комісій міської ради.
4.1.4. У разі, коли кількість депутатів, бажаючих працювати в тій чи іншій комісії, перевищує визначений радою кількісний склад комісії - проводиться відкрите голосування по кожному кандидату окремо.
Депутат повинен входити до складу однієї постійної комісії.
4.1.5. Депутат, який у результаті голосування не увійшов до постійної комісії міської ради, за персональним складом якої проведено голосування та прийнято рішення, входить, за його бажанням, до складу іншої комісії.
4.1.6. Кожному кандидату на посаду голови постійної комісії міської ради надається слово для виступу та відповідей на запитання.
4.1.7. У разі необхідності може бути створено нові постійні комісії міської ради, ліквідовано або реорганізовано раніше створені, змінено їх кількісний склад, переобрано персональний склад.
4.1.8. Голова постійної комісії міської ради може бути в будь-який час відкликаний радою.
4.1.9. Пропозиції про відкликання голови постійної комісії ради обговорюються та вносяться:
- міським головою;
- секретарем міської ради;
- постійними комісіями міської ради;
- депутатськими фракціями, групами;
- депутатами міської ради.
4.1.10. Голова постійної комісії звітує про свою діяльність на цій посаді та організацію і стан справ з питань, віднесених до його відання згідно з планом роботи міської ради.
4.1.11. Рішення міської ради про відкликання голови постійної комісії повинно містити інформацію про причини відкликання.
4.1.12 Відкликання голови постійної комісії міської ради здійснюється шляхом відкритого голосування.
4.1.13. У разі відкликання голови постійної комісії міської ради з цієї посади він може залишитися членом тієї ж комісії або перейти до іншої.
4.1.14. Постійні комісії міської ради після розгляду проєктів рішень з питань, що вносяться на розгляд сесій міської ради, подають у відділ з обслуговування міської ради письмові пропозиції до проєктів рішень, які обов’язково ставляться на голосування головуючим на сесії.
4.1.15. Засідання комісії оформляються протоколами, у яких зазначається:
•    дата і місце проведення засідання;
•    прізвище та ініціали головуючого на засіданні, список членів комісії присутніх та відсутніх на засіданні, список присутніх депутатів міської ради та інших запрошених;
•    порядок денний засідання;
•    розглянуті питання порядку денного, список депутатів, а також запрошених осіб, які виступили під час обговорення;
•    результати голосування з питань порядку денного;
•    прийняті рекомендації, висновки, доручення тощо.
4.2. Тимчасові комісії, тимчасові контрольні комісії міської ради
4.2.1. Створення та діяльність тимчасової контрольної комісії визначається статтею 48 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні”.
4.2.2. Тимчасова контрольна комісія є головною комісією з питання, для підготовки якого її створено.
4.2.3. Рішення міської ради про створення тимчасової контрольної комісії повинно містити:
- назву комісії;
- завдання комісії;
- кількісний склад комісії;
- обраного міською радою голову (співголів) комісії;
-персональний склад членів комісії (окрім депутатів можуть бути залучені необхідні спеціалісти з відповідних галузей);
-термін діяльності комісії (на заздалегідь визначений час або на час виконання певної роботи);
- додаткові права (якщо це необхідно), надані міською радою цій комісії.

4.3. Депутатські фракції
4.3.1. Створення та діяльність депутатських фракцій, їх права визначаються статтею 27 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад”:
1) депутатські фракції міської ради формуються на партійній основі депутатами міської ради.
2) депутат міської ради може входити до складу лише однієї депутатської фракції. Після відповідного оформлення матеріалів про утворення депутатської фракції головуючий на пленарному засіданні міської ради інформує депутатів міської ради про реєстрацію такої депутатської фракції, її кількісний склад.
4.3.2. Депутатська фракція повідомляє міську раду про своє створення за поданням керівника фракції, до якого додається підписане депутатами цієї фракції письмове повідомлення про сформування депутатської фракції із зазначенням її назви та персонального складу.
4.3.3. Рішення про об’єднання депутатів у фракції доводиться до відома депутатів міської ради на пленарному засіданні міським головою.
4.3.4. Депутатські фракції мають право один раз протягом однієї сесії на оголошення перерви для проведення консультації між фракціями тривалістю не більше 15 хвилин.
4.4. Депутатські групи
4.4.1. Створення та діяльність депутатських груп визначається статтями 25, 26 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад”.
4.4.2. Для спільної роботи щодо здійснення депутатських повноважень у виборчих округах депутати міської ради можуть на основі їх взаємної згоди об'єднуватися в депутатські групи.
4.4.3. Депутати міської ради об'єднуються в депутатські групи за єдністю території їх виборчих округів, спільністю проблем, які вони вирішують, або іншими ознаками.
4.4.4. Порядок роботи депутатської групи, умови вступу депутата до депутатської групи, його виходу чи виключення з неї визначається самою депутатською групою.
4.4.5. Депутат  може входити до складу депутатських груп.
4.4.6. Реорганізація та формування нових депутатських груп можуть проводитися протягом повноважень міської ради.
4.4.7. Після реєстрації депутатської групи головуючий на пленарному засіданні інформує депутатів про утворення такої групи, її кількісний склад, керівника групи.
4.4.8. Про зміни в складі депутатської групи керівник або її уповноважений представник подає секретареві міської ради письмове повідомлення, підтверджене відповідно оформленими документами (заява, протокол).
4.4.9. У разі, коли кількісний склад депутатської групи стає меншим від 3-х осіб, головуючий на черговій сесії ради оголошує про припинення діяльності цієї депутатської групи.
4.4.10. Кожна депутатська група має право на виступ свого представника з усіх питань порядку денного на засіданнях міської ради.
4.4.11. Депутатська група, з ініціативи якої на сесії міської ради. розглядається питання, має право на виступ свого представника із заключним словом.
4.4.12. Депутатська група має право один раз протягом сесії на оголошення перерви для проведення консультації між групами тривалістю не більше 15 хвилин.
4.5. Погоджувальна рада
4.5.1. Погоджувальна рада є дорадчим органом, який забезпечує колективний розгляд питань роботи ради.
4.5.2. До складу Погоджувальної ради входять: міський голова, секретар ради, голови (або заступники голів) депутатських фракцій і груп.
4.5.3. Засідання Погоджувальної ради скликається міським головою або секретарем ради, в міру необхідності. Засідання Погоджувальної ради відкриває і веде міський голова або секретар ради.
4.5.4. Пропозиції Погоджувальної ради носять рекомендаційний характер.

РОЗДІЛ V
Розгляд депутатських запитів.
5.1. Депутатське запитання – це засіб одержання депутатом міської ради інформації або роз’яснення з тієї чи іншої проблеми. Відповідь на запитання може бути оголошено на сесії ради або дано депутатові міської ради в індивідуальному порядку. Запитання не включається до порядку денного сесії, не обговорюється і рішення по ньому не приймається. Відповідь на депутатське запитання надається усно.
5.2. Депутатське звернення – викладена в письмовій формі вимога депутата міської ради з питань, пов’язаних з його депутатською діяльністю, до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також керівників правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на території міської ради, здійснити певні дії, вжити заходів чи дати офіційне роз’яснення з питань, віднесених до їх компетенції.
5.3. Місцеві органи виконавчої влади та їх посадові особи, а також керівники правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на території міської ради, до яких звернувся депутат міської ради, зобов’язані у десятиденний строк розглянути порушене ним питання та надати йому відповідь, а в разі необхідності додаткового вивчення чи перевірки дати йому відповідь не пізніше як у місячний термін, попередньо повідомивши про це депутата.
5.4. Якщо депутат міської ради не задоволений результатами розгляду свого звернення або якщо виконавчі органи міської ради та їх посадові особи, керівники правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на території міської ради ухиляються від вирішення порушеного у зверненні питання у встановлений строк, він має право подати депутатський запит.
5.5. Депутатський запит – це підтримана радою вимога депутата міської ради до посадових осіб ради і її органів, міського голови, керівників підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, які розташовані або зареєстровані на відповідній території.
5.6. Депутатський запит може бути внесений депутатом міської ради або групою депутатів попередньо або на пленарному засіданні ради у письмовій чи усній формі. Запит підлягає включенню до порядку денного пленарного засідання ради.
5.7. Депутатський запит, який вимагає попереднього або детального розгляду, подається депутатом до розгляду не пізніше як за 10 (десять) днів до пленарного засідання міської ради і обов’язково включається до порядку денного сесії у разі, коли попередній його розгляд не задовольняє депутата або групу депутатів.
5.8. Відповідь на депутатський запит, який вимагає попереднього або детального розгляду, готує орган або посадова особа виконкому та спільно з депутатом, який подав запит, готує матеріали, відповідний проєкт рішення для розгляду його на пленарному засіданні міської ради.
5.9. Депутат міської ради має право дати оцінку відповіді на свій депутатський запит. За результатами відповіді на депутатський запит може бути проведено обговорення, якщо на цьому наполягає не менше однієї чверті присутніх на засіданні депутатів міської ради. Посадових осіб, до яких подано запит, своєчасно інформують про дату та час обговорення відповіді на запит радою. Вони або уповноважені ними особи мають право бути присутніми на цьому засіданні ради.
5.10. За результатами розгляду депутатського запиту сесія міської ради, у разі необхідності, приймає відповідне рішення або протокольне доручення.

РОЗДІЛ VI
Робота з виборцями
6.1. Депутат міської ради працює на закріпленому виборчому окрузі з виборцями, збирає, узагальнює доручення виборців та формує рейтинг першочергових та другочергових потреб виборців.
6.2. Доручення виборців враховуються при розробці планів і програм економічного та соціального розвитку міста, економічних програм, формуванні бюджету та при підготовці проєктів рішень з інших питань.
6.3. Депутат міської ради бере участь в організації виконання доручень виборців як одноособово, так і в складі утвореної з цією метою депутатської групи, може залучати до їх виконання самих виборців та органи самоорганізації населення.
6.4. Рада та її виконавчі органи аналізують доручення виборців, надані депутатом міської ради, та з урахуванням матеріальних, в тому числі фінансових, можливостей приймають відповідні рішення щодо їх реалізації. Рішення з цих питань доводяться до відома депутатів та територіальної громади.

РОЗДІЛ VII
Заключні положення
7.1. Регламент набирає чинності з моменту його затвердження рішенням сесії міської ради.
7.2. Зміни та доповнення до Регламенту вносяться шляхом їх затвердження рішенням сесії міської ради з ініціативи міського голови, секретаря міської ради, депутатських фракцій та груп, депутатів міської ради, виконавчих органів міської ради.
7.3. У всіх питаннях, неврегульованих даним Регламентом, міська рада керується чинним законодавством України.